Żywność jako źródło energii życia

12

Właściwe odżywianie to warunek zdrowia, a także długowieczności. To najlepsza oręż w walce z chorobami. Dobre samopoczucie wynika z równowagi  organizmu. Czyli jakie to właściwie ma być odżywianie ?

Bożena Żak-Cyran w jednej ze swoich książek podaje podział współczesnej żywności:

  1. Żywność biotwórcza, do której zalicza przede wszystkim kiełki, nasiona słonecznika, orzechy, zboża, zioła, rośliny strączkowe – ma za zadanie tworzyć życie.
  2. Żywność bioaktywna – podtrzymuje życie, w tej grupie znajdują się: mąki pełnoziarniste, płatki zbożowe, oleje tłoczone na zimno, jaja, ryby, drób hodowany w sposób naturalny.
  3. Żywność biostatyczna – to żywność, która zwalnia procesy życiowe, zalicza się tu: oleje rafinowane, biała mąka i jej przetwory, margaryny, mięso z hodowli intensywnych.
  4. Żywność biobójcza – żywność, która degraduje nasze zdrowie, niszczy życie – to produkty wysoko przetworzone z dodatkiem barwników, aromatów, sztucznych witamin itp.

Najważniejsze dla zachowania zdrowia jest spożywanie ( co najmniej w 80%) produktów biotwórczych i bioaktywnych. Są one naturalne, nie wspomagane przez wszechobecną chemię, pełnowartościowe, zawierają bogactwo enzymów będących iskrą życia. Jedzmy zatem pełne ziarna zbóż, warzywa, rośliny strączkowe, kiełki i pędy roślin, nasiona, pestki, orzechy, świeże owoce sezonowe, a także suszone, wodorosty morskie, zioła.  Sięgajmy więc po wodę dobrej jakości.

Nie mniej ważne w żywieniu jest spożywanie pokarmów w stanie surowym, najlepiej w 30-40 % tego co spożywamy. Latem powinniśmy jeść więcej surowizny, zimą mniej – organizm potrzebuje się ogrzać. Enzymy zawarte w pokarmie w stanie surowym czyli takie jakie podaje nam matka natura, chronią naturalnie zawarte w pokarmie witaminy i składniki mineralne. Obróbka jakakolwiek obniża ich wartość odżywczą. Niemal 100% witaminy C jest niszczone w procesie gotowania, 48% żelaza, 31 % wapnia , 45% magnezu i witamin z grupy B,  46% fosforu. Enzymy to bardzo delikatne związki, łatwo ulegają zniszczeniu pod wpływem różnych czynników:

  • wysokich temperatur,
  • tlenu,
  • wilgoci,
  • napromieniowania
  • związków syntetycznych.

Te czynniki wykorzystuje się podczas gotowania, rafinowania, puszkowania, konserwowania i pasteryzowania. Enzymy ulegają rozpadowi w temperaturze 55°C. Dla przypomnienia temperatura pasteryzacji wynosi 60°C a wrzenia 100°C. Dieta, w której dominują produkty, które w trakcie obróbki cieplnej tracą swoje naturalne wartości enzymatyczne prowadzi np. do otyłości, co pociąga za sobą cały szereg poważnych dla zdrowia konsekwencji.

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>