Truskawki

stockvault-strawberries133972

Należy pamiętać, aby jeść owoce sezonowe, dojrzewające w słońcu, które z punktu widzenia żywieniowego mają najwyższą wartość. Specjaliści podają, iż najlepsze dla naszego zdrowia są owoce krajowe, natomiast owoce tropikalne najlepiej spożywać sporadycznie jako urozmaicenie naszej diety, ponieważ z reguły zbierane są jako niedojrzałe i poddawane różnym zabiegom chemicznym, które przedłużają ich trwałość.

Truskawki to byliny z rodziny różowatych, są bardziej dziełem człowieka niż przyrody, ponieważ nie ma truskawek rosnących dziko. Są uprawiana na dużą skalę w wielu odmianach i krzyżówkach. Ich właściwości odżywcze i lecznicze są nie do przecenienia. Truskawki najwłaściwiej jest spożywać na surowo, bez zbędnych dodatków bo wtedy wykorzystujemy wszystkie jej zdrowotne walory.

W zależności od odmiany truskawki zawierają bardzo dużo witaminy C (ustępuje pod względem jej zawartości tylko czarnej porzeczce), witaminy B2, B3 i niewielkie ilości witaminy A, kwasy organiczne (głównie cytrynowy), oraz sporo potasu, wapnia, magnezu, żelaza, fosforu, manganu i kobaltu, nieco miedzi, siarki  i innych pierwiastków. Zawartość cukrów wacha się od 7 do 10% i co ważne są zasadotwórcze. Truskawki zawierają 90% wody i niewiele, bo zaledwie 28 kcal w 100 g. Są zalecane przy dietach odchudzających, przy niedokrwistości, przeziębieniach i infekcjach układu oddechowego. Mają działanie wzmacniające, ściągające, przeciwbiegunkowe, moczopędne, reguluje pracę wątroby
i wydzielanie żółci, pobudzają łaknienie.

Odwary z młodych liści truskawek mają zastosowanie przy biegunkach, żółtaczce, kolce nerkowej, kamienicy moczowej  i jako okłady na niegojące się rany i owrzodzenia. Młode liście truskawek warto dodawać do przygotowywanych zup pod koniec gotowania.

Z truskawek przyrządza się pyszne przetwory takie jak konfitury, kompoty i dżemy. Robione w domowym zaciszu, pasteryzowane dobrze się przechowują, ale po jakimś czasie tracą swoją piękną purpurową barwę.

 

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>