Truskawki

stockvault-strawberries133972

Należy pamiętać, aby jeść owoce sezonowe, dojrzewające w słońcu, które z punktu widzenia żywieniowego mają najwyższą wartość. Specjaliści podają, iż najlepsze dla naszego zdrowia są owoce krajowe, natomiast owoce tropikalne najlepiej spożywać sporadycznie jako urozmaicenie naszej diety, ponieważ z reguły zbierane są jako niedojrzałe i poddawane różnym zabiegom chemicznym, które przedłużają ich trwałość.

Truskawki to byliny z rodziny różowatych, są bardziej dziełem człowieka niż przyrody, ponieważ nie ma truskawek rosnących dziko. Są uprawiana na dużą skalę w wielu odmianach i krzyżówkach. Ich właściwości odżywcze i lecznicze są nie do przecenienia. Truskawki najwłaściwiej jest spożywać na surowo, bez zbędnych dodatków bo wtedy wykorzystujemy wszystkie jej zdrowotne walory.

W zależności od odmiany truskawki zawierają bardzo dużo witaminy C (ustępuje pod względem jej zawartości tylko czarnej porzeczce), witaminy B2, B3 i niewielkie ilości witaminy A, kwasy organiczne (głównie cytrynowy), oraz sporo potasu, wapnia, magnezu, żelaza, fosforu, manganu i kobaltu, nieco miedzi, siarki  i innych pierwiastków. Zawartość cukrów wacha się od 7 do 10% i co ważne są zasadotwórcze. Truskawki zawierają 90% wody i niewiele, bo zaledwie 28 kcal w 100 g. Są zalecane przy dietach odchudzających, przy niedokrwistości, przeziębieniach i infekcjach układu oddechowego. Mają działanie wzmacniające, ściągające, przeciwbiegunkowe, moczopędne, reguluje pracę wątroby
i wydzielanie żółci, pobudzają łaknienie.

Odwary z młodych liści truskawek mają zastosowanie przy biegunkach, żółtaczce, kolce nerkowej, kamienicy moczowej  i jako okłady na niegojące się rany i owrzodzenia. Młode liście truskawek warto dodawać do przygotowywanych zup pod koniec gotowania.

Z truskawek przyrządza się pyszne przetwory takie jak konfitury, kompoty i dżemy. Robione w domowym zaciszu, pasteryzowane dobrze się przechowują, ale po jakimś czasie tracą swoją piękną purpurową barwę.

 

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>