Równowaga kwasowo-zasadowa cz. II

Healthy Eating

Aby móc zachować równowagę kwasowo-zasadową w naszym organizmie, należy spożywać w 80% produkty zasadotwórcze a w 20% kwasotwórcze. Niestety dzisiejszy sposób odżywiania całkowicie przestawił te proporcje. Spożywamy w nadmiarze produkty kwasotwórcze: 80% , a zdecydowanie zbyt mało zasadotwórczych: 20%.  Ważnym jest aby prawidłowo rozróżniać co jest kwaso- a co zasadotwórcze. To, iż niektóre produkty mają kwaśny smak nie znaczy , że działają kwasotwórczo. Przykładem tego są np. cytryny, grejpfruty, które zawierają kwas cytrynowy i są zasadotwórcze.

Wykaz produktów o różnej kwasowości

Produkty silnie zasadotwórcze Produkty lekko zasadotwórcze Produkty  lekko kwasotwórcze Produkty silnie kwasotwórcze
Świeże mleko krowie (niepasteryzowane), warzywa korzeniowe (np. marchew, pietruszka, rzodkiew, rzepa), warzywa liściaste (pory, koperek, nać pietruszki, rzeżucha, jarmuż, szczypior, szpinak, sałaty itp.), warzywa okrągłe (dynia, kabaczek, kapusta biała, czerwona, kalafior, brokuł, cebula itp.), wodoprosty morskie, wywary warzywne, ziemniaki, czosnek, kiszonki, soki owocowe niepasteryzowane i bez cukru), soja , zioła, herbaty kwiatowe, serwatka, fasola Jaś, miód z pasieki, melasa, Kasza jaglana (proso), pomidory, grzyby, kiełki, owce suszone, migdały, nasiona dyni, słonecznika, żółtka kurzych jaj, sezam Twaróg pasteryzowany, orzechy włoskie i laskowe, pełnoziarnista mąka pszenna i  żytnia, jogurt, maślanka, kefir, jaja kurze, pieczywo z mąki pełnoziarnistej, pieczywo chrupkie, makarony pełnoziarniste, ryż pełny nierafinowany, kasza gryczana, soczewica, groch, ciecierzyca, fasole, oliwki, wiórki kokosowe, mrożone warzywa i owoce(wartości odżywcze żywności mrożonej w znacznym stopniu ulegają zniszczeniu), siemię lniane, brukselka, warzywa i owoce w puszkach, żyto, owies, jęczmień, pszenica, kawa zbożowa Sery twarde, mięso, wędliny, ryby, jaja, śmietana, kakao, czekolada, masło z pasteryzowanej śmietany, margaryna, orzeszki ziemne, czarna herbata, kawa naturalna, alkohol, piwo pasteryzowane, majonez, ketchup, musztarda, cukier rafinowany, słodycze, pieczywo z białej maki, ryż rafinowany, makarony z białej mąki, produkty sojowe (teksturowane białko sojowe np. kotlety)

 

Warto zapamiętać , iż wszystkie pokarmy dokładnie przeżute i dobrze nasączone śliną stają się mniej kwasotwórcze, skłaniając się bardziej w stronę środowiska zasadotwórczego.  Fermentowanie lub kiełkowanie również wpływają na zasadotwórczość produktów. Chleb przygotowany na zakwasie także odpowiednio długo przeżuwany staje się bardziej zasadotwórczy aniżeli kwasotwórczy. Aby szybko odkwasić organizm Andrzej Janus  w swojej książce „Nie daj się zjeść grzybom” zaleca ½ szklanki naturalnego soku z cytryny albo 1 szklankę soku z grejpfruta (można rozcieńczyć 1:1).

Ten sam cel osiągniemy pijąc soki ze świeżych warzyw, oczywiście nie słodząc ich.

Propozycje pozwalające na przywrócenie równowagi zakwaszonemu organizmowi autorstwa B. Żak-Cyran:

  1. 1-2 razy do roku post oczyszczający
  2. Monodieta z kaszy jaglanej (9-11 dni)  polega na jedzeniu 3-4 razy dziennie wyłącznie gotowanej kaszy jaglanej na wodzie bez dodatku soli , do tego wywar  z warzyw, przegotowana woda.
  3. Spożywanie przez kilka tygodni (2-6) przede wszystkim warzyw, włączając do diety niewielką ilość owoców.  Do picia podaje się soki warzywne i owocowe, wywary warzywne a także rozcieńczony zakwas z buraków .
  4. Masaż – niedoceniona forma pomocy w odkwaszaniu organizmu. Masaż pozwala na uwalnianie złogów kwasowych nagromadzonych w tkance łącznej.
  5. Oddychanie – należy nauczyć się odpowiedniego oddychania, głębokiego. Regularne ćwiczenia oddechowe najlepiej w połączeniu z ćwiczeniami fizycznymi powoduje hiperwentylacje i nadmierną alkaliczność
  6. Regeneracja układu trawiennego, odbudowa dobrej flory bakteryjnej jelit (regularne jedzenie krótkich kiszonek  z warzyw, picie zakwasu z buraków, maki żytniej – żurku).

 

 

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>