Łuski z gryki

Obraz (14)

Trudno napisać o kaszy gryczanej a nie wspomnieć o łuskach z gryki. Jest to równie bogaty produkt co sama kasza gryczana ze względu na swój skład. Od dawien dawna do dnia dzisiejszego łuski kaszy gryczanej są wykorzystywane jako wypełnienie materacy, poduszek. Dzięki swoim właściwościom takim jak lekkość i przede wszystkim elastyczność,  pozwalają  na dopasowanie do kształtów ciała, świetnie sprawdzając się w tej roli. Łuski gryczane nie ulegają deformacji tj. nie dają się zgnieść, zbić. Dzięki tym właściwościom łuski nie dolegają ściśle do siebie , mają szczelinki między sobą, co zapewnia mikrocyrkulację powietrza. Kolejny duży plus – ciepłota naszego ciała nie powoduje nagrzanie łuski gryczanej,  co ma wpływa na proces termoregulacji naszego organizmu.  Ponadto łuski przesuwane wydają odgłos delikatnego szelestu , ma to działanie odprężające, relaksujące, wspomagając tym samym zasypianie.

Łuski gryki są tak naprawdę  ewenementem w świecie roślin ze względu na swój skład, który pozwala na zachowanie a co ważniejsze ratowanie zdrowia. Zawierają witaminy m.inn. z grupy B (B1, B2, B6), witaminę PP, składniki mineralne takie jak potas, fosfor, żelazo, miedź, cynk kobalt, brom. Zawierają cenne taniny –  związki o działaniu przeciwzapalnym, hamującym rozwój bakterii, roztoczy, pleśni i grzbni. Związki celulozowo-ligninowe gwarantują utrzymanie niskiego poziomu wilgotności. Główną siłą łuski są antyutleniacze – zasadniczymi są flawonoidy, których łuska gryki posiada aż 6 rodzajów (rutynę, orientin, vitexin, guercetin, isoorientin, isoritexin).  To wszystko sprawia, iż łuski przyczyniają się do wzmocnienia ścian naczyń krwionośnych, wzmacniają układ odpornościowy, działają antyoksydacyjnie, przeciwmiażdżycowo, regulują metabolizm, regulują poziom cukru we krwi  a także cholesterolu, usprawnia działanie trzustki, wspomagają w zaburzeniach jelitowych.

Łuskę z gryki stosować należy według własnych upodobań i potrzeb:). Dobry zwyczaj to dodawanie szczypty łusek do herbatek, dań obiadowych, sałatek itp. Na zdrowie.

 

You may also like...

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>